top of page
חיפוש

הביטוי הקולי בריו אביירטו/ אסתר רחל כהן


נזכרתי בתרגיל שעשינו בשיעור עם מריה אדלה מייסדת השיטה בהכשרה ובו לאחר פעילות בתנועה, אנרגטית ועוצמתית ,נשכבנו על המזרנים והתבקשנו להשמיע קולות וצלילים כאוות נפשנו.

התחלתי במשימה כשגרוני החל להפיק קולות וצלילים למיניהם שלא נשמעו ביום יום ולפתע בקע קול שלא הפקתי מימי עד אז, התחושה הייתה של משהו ראשוני ופרימיטיבי ביותר שנובע ממעמקים.

כאילו שאני אוצרת בתוכי את הצליל הראשון שהפיק אדם אי פעם.

במפגשים לאחר מכן המשכנו להשתמש בקול בצורות שונות, בעוצמה כזו או אחרת, אולם "הקול הראשוני ההוא" שיצא לי אז ,זכור לי במיוחד.

פעמים רבות אני נשאלת מה מיוחד בשיטה שלנו בהשוואה לשיטות אחרות בתנועה, אני חושבת שהביטוי הקולי בכללותו, בדרך שאנו עושים בו שימוש, בין היתר, מאפיין אותנו .

אנחנו, בני האדם מביעים את עצמנו באופן מילולי דרך הקול, מביעים את רגשתנו, מזדהים אתו, שרים ,יוצרים קשר עם הזולת באמצעותו .

בריו אביירטו ביטוי הקולי מופיע בעידוד המנחה או באופן ספונטני אצל המשתתפים בזמן הפעילות ומעניק תחושה של שחרור יחד עם התנועה, המוזיקה והאווירה הנינוחה שאנו יוצרים במפגשים. הפעילות בקבוצה מעניקה ליחיד מסגרת של ביטחון והכלה להבעת הרגש.





קצת מהמקורות

קול נחשב לכלי ריפוי חשוב בתקופות עתיקות ,למשל ,במצריים השתמשו בלחנים ובכלים מוזיקליים ליצירת שדות אנרגיה ולהחזרת איזון לגוף החולה. פיטגורס ראה בקול כוח יוצר וטען שלמוזיקה יש תרומה ריפוית לגוף .הוא טען שלמד זאת בבתי ספר חשאיים במצריים .(קופמן אמיר,1999).

בימנו הזמרת – יוצרת מרפא באמצעות הקול אסתר שמיר כותבת בספרה "קול הרוח" :

העבודה עם הקול מאפשרת ביטוי לכוחות הפנימיים החבויים בתוכנו ,אותם כוחות שלא מצאו דרך לבטא את עצמם בחוויה קשה מהעבר ,לדוגמא, והפכו לחסימה . הם הפכו לחסימה כיוון שלא קבלו ביטוי מלא בזמן אמת . העבודה בקול מאפשרת להם ליצור את הפרי ,לתת לו להבשיל ,ובהמשך להתנתק מהעץ וליפול . תוכן רגשי שבא לידי מימוש והבשלה דרך הקול , הופך להיות קל ונגיש יותר לעבודת המודעות . (שמיר אסתר ,2006 ).

מורתנו מריה אדלה פלקוס מתייחסת לנושא :

הקול הוא בין הכלים החשובים של השיטה. עשינו בו שימוש עם סוסנה

מלדרמן בראשית שנות ה-50 .כבר אז משכו הצעקות, הקולות הגרוניים,

האנחות והרעשים המוזרים את תשומת ליבם של השכנים וגם הפחידו אותם.

מבין טכניקות ההבעה, השימוש בקול הוא מן הצורות הישירות ביותר

לקתרזיס.


ואנזו רוסי שהיה מנחה בריו אביירטו אף מוסיף וכותב :

התפתחותה של ההבעה מאפשרת לאמן ולהחזיר לזרם החיים את כושר הביטוי שהיה לגמרי חסום.

יש היבט נוסף שברצוננו להבליט כאן: העבודה על ההבעה מייצגת את הדרך לאחד, בצורה מסוימת, את העולם הפנימי עם החיצוני, באמצעות הדואליות רושם/ביטוי.(רוסי וויצ'נסו,2006).


הגוף שלנו זקוק למנה של תנועה ושחרור מהרוטינה של היום יום . המפגשים שלנו מאפשרים את החופש והפורקן שאנו זקוקים לו בכדי לחיות את החיים שלנו בצורה הרמונית יותר ומספקת והביטוי הקולי הוא מרכיב עיקרי לכך .








Comments


bottom of page