top of page
חיפוש

סדנאות ריו בטבע / אווה זילברמן


"ככל שהעולם מתפתח שואף הוא לחזור לטבעיותו המקורית". (הרב קוק)


ככל שאני מתפתחת שואפת אני לחזור לטבע שלי המקורי ולאהבות הראשונות שלי ולשלב אותם בעבודתי המקצועית.

כשד"ר דליה רזניצקי, מייסדת "טבע ואהבה" הציעה לי להיות שותפה שלה בטיולי סדנה שלה לפני כשבע שנים, מאוד התרגשתי. עד אז הייתי אחת המשתתפות הנלהבות בטיוליה ועתה ניתנה לי ההזדמנות לשלב בין שתי האהבות הגדולות שלי: טבע וריו אביירטו. הרי אין כמו טבע לחדד את החושים, להיות בכאן ועכשיו ולהתחבר מחדש לטבע שבתוכנו. ואין כמו ריו אביירטו להעצים את החוויה של אחדות, שמחה וקירבה.

מאז קיימנו עשרות טיולי סדנה בחיק הטבע, כל אחד במקום אחר ובנושא אחר. לאחרונה הרחבתי את ארגז הכלים שלי בלימודים דו-שנתיים של "טבע תרפיה" ששמה במרכז את המגע הראשוני בטבע בשילוב מגוון כלים מעולם הטיפול באומנויות. כמו כן, היא שואבת מהחוכמה השבטית את חשיבות המעגל, הטקס והחיבור לרוח. שתי הגישות סומכות על תהליכים חוויתיים –יצירתיים להעצמה וריפוי, להבדיל מגישות קוגניטיביות-התנהגותיות רציונליות.

מה מיוחד בסדנאות ריו בטבע?

גם טיול וגם סדנה

רוב הסדנאות כוללות מסלול הליכה קל עד בינוני ופעילויות סדנאיות מגוונות בתחנות נבחרות בדרך. אנחנו מתחילים ומסיימים את המסלול במעגל הקשבה / שיתוף לפי המסורת של החכמה האינדיאנית. במעגל פתיחה כל אחד אומר את שמו ומתייחס בקצרה לנושא שנבחר. הנושאים מגוונים ומתייחסים לאיכויות שבטבע, עונות השנה, חגים, מאפייני המקום או כל נושא אחר שנראה מתאים לאותו זמן ומרחב.

לאחר מעגל הכרות פותחים בטקס של "מעגל כוח" עם אחיזה מיוחדת של הידיים המאפשרת השענות אחורה וקדימה כדי לחוות את עצמנו כמחזיקים ומוחזקים, מכילים ומוכלים וכדי למצוא את המרכז שלנו ושל המעגל. מקשיבים לקולות הטבע ומתמקדים בתחושות הגוף. ממשיכים בתנועה במעגל, תרגילי שחרור, מתיחות, ריקוד או שיר ויוצאים לדרך.

חלק מהמסלול מוקדש להליכה שקטה כדי לאפשר רגיעה עמוקה יותר והתבוננות מודעת בטבע. בדרך עוצרים בתחנות שונות לארוחות ופעילות חוויתית-יצירתית שמותאמת לנושא ומרחב: יצירה מחומרים בטבע, משחק, מיצג, כתיבה, מגע בטבע, שירה, עבודה עם תנועה, קול, מגע ומדיטציה. כמו בשיעורי ריו הפעילויות נעשות בזוגות, קבוצות או לבד, כאשר הדגש הוא על הנאה, ביטוי וחיבור לטבע, לעצמנו ואחד לשני. מסיימים במעגל עם שירת ההמנון שלנו - "אדמה ושמיים" (ראה מטה)



אין כמו טבע להתחבר מחדש לטבע שבתוכנו ולהרגיש חלק ממשהו גדול מאתנו.

המרחב הפתוח והלא צפוי מראש מזמן חוויה מרחיבה ושונה מזו המתרחשת במרחב הסגור. שלא כמו בסטודיו, הטבע מאפשר מגרש משחקים פתוח לעין שיעור, וזויות ראיה חדשות - מעוף הציפור, בטן האדמה, מפל המים, השמיים, כותרות העץ, הגבהות והעמקים...

כשאנחנו חווים את המחזוריות של הטבע, ההתחדשות המתמדת, הישן ליד החדש אנחנו נרגעים עם עצמנו. כשאנחנו נעים כמו הענפים ברוח או חיות היער, מקפצים מעל המדורה או שוכבים על האדמה הלחה אנחנו נותנים לאנרגיות השונות של הטבע להדהד בתוכנו ולהעיר חלקים רדומים ונשכחים. אנחנו חשים אחדות עם הטבע והבריאה כולה, מרפים, נרגעים ומתחדשים. כמו בשיר ההמנון שלנו "אדמה ושמיים" שאותו שרים ורוקדים במעגל ברוח שבטית:

אדמה ושמיים

חום האש, צליל המים

אני מרגיש זאת בגופי

ברוחי בנשמתי

הייא, הייא הייא, הייא, הייא הייא הייא הואו !



Commentaires


bottom of page